Eksempler på projekter
Find inspiration i de projekter, Tietgenfonden har støttet.
-
Projektet skal give Hobro Efterskole bedre og tidssvarende faciliteter til den praksisnære uddannelses- og erhvervsvejledning, som forbereder skolens elever til at søge ind på en erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
-
Projektet omsætter eksisterende viden om, hvad der giver faglig stolthed i erhvervsuddannelserne til et praksisnært fokus på, hvordan denne viden kan forankres gennem konkrete indsatser som f.eks. mestringsoplevelser, synliggørelse af læring, anerkendelse og inspirerende rammer.
-
Projektet skal bidrage til at få flere unge til at få interesse for kokke- og restaurationsbranchen under deres ophold på studieretning GastroEvent, med henblik på efterfølgende at søge praktikpladser og erhvervsuddannelser inden for branchen.
-
Tolne Efterskole i Sindal har modtaget 458.700 kr. i støtte fra Tietgenfonden til indkøb af nye maskiner, så skolens værksteder kan opgraderes.
-
Projektet vil udvikle et undervisningsformat, der kan anvendes af pædagoger i SFO, og som kan integreres på pædagoguddannelsen. Målet er at fremme børns positive erfaringer med erhvervsfagligheder og dermed øge en tidlig interesse for håndværksfag, som kan føre til øget søgning på erhvervsuddannelserne på lang sigt.
-
Projektet 'Fra fritidsinteresse til faginteresse' vil give Blidstrup Efterskole opdaterede værkstedsfaciliteter og helt nye undervisningsmuligheder
-
Tietgenfonden støtter DM i Skills med 10 mio. kr. for at rykke mesterskaberne ud i produktionsdanmark.
-
Projektet vil udvikle en række læringsforløb for folkeskoleelever, som skal vise, hvad man kan komme til at arbejde med, når man vælger en eud eller en eux business. I læringsforløbene vil der være fokus på at inddrage teknologi, digitale kompetencer og bæredygtighed.
-
I ’Praksiscirkler’ samarbejder Professionshøjskolen Absalon med ZBC Ringsted, EUC Nordvestsjælland og CELF Nakskov og en række folkeskoler om at skabe gode stedbundne samarbejdsrelationer mellem skoler og erhvervsskoler gennem lærernes deltagelse på en række praksiscirkelmøder.
-
Etableringen af en årligt tilbagevendende "craftfestival" skal få flere til at søge ind på erhvervsuddannelserne. Festivalen skal øge kendskab til erhvervsuddannelserne blandt byens elever og borgere og dermed bygge bro mellem erhvervslivet, erhvervsuddannelser og udskolingselever.
-
Kortlægning af indsatser målrettet unges søgning mod erhvervsuddannelserne vil bidrage til udviklingen af en fælles vidensbase, som er klar i slutningen af 2022.
-
Med hjælp fra YouTuber Rasmus Brohave vil projektet 'UNG I VELFÆRD' træne unge elever på SOSU-uddannelserne til at være gode ambassadører, og dermed fremme viden om karrieremuligheder indenfor social- og sundhedsuddannelserne.
-
Jeppe Kirk
Projektet Modern Hands vil med forskellige initiativer få flere unge til at blive håndværkere ved at bringe stoltheden til håndværksfagene tilbage.
-
Projektet 'Erhvervsudvikling og grøn omstilling' skal afdække, hvordan danske virksomheder kan få gavn af regeringens målsætning om at reducere CO2-udledningen med 70% frem mod 2030.
-
Danskerne skal kende Verdensmålene og handle på dem. Det er formålet i et storstilet projekt, der i første omgang kommer ud i landet via danskernes ører.
-
Hotel- og restaurationsbranchen kæmper for at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne. Dette sker bl.a. igennem projektet 'Fra talent til faglært', hvor eleverne får hjælp til at gennemføre deres uddannelse af unge mentorer.
-
Med støtte fra Tietgenfonden skal en ny indsats forbedre trivslen og styrke fællesskabet på erhvervsskoleuddannelserne gennem madklubber på skolehjemmene.
-
Transporterhvervets Uddannelser giver transportbrachen en imageændring og gør transportuddannelserne til et attraktivt valg.
-
Business Center Bornholm udvikler med projektet ”Faglært er fedt” nye metoder for at sikre fremtidens faglærte arbejdskraft.
-
Hands-on får flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse gennem 22 spændende liveshows - alle med fokus på faglærtes betydning for Danmark.
-
Andreas Brandrup Elkjær
Med projekt 'Kick ud' vil DGI få 8.600 erhvervsskoleelever på over 40 erhvervsskoler til at bevæge sig mere. Det giver en bedre skoledag viser evalueringer.
-
Efterskolerne vil både åbne efterskoleelevernes blik for erhvervsuddannelserne og gøre dem mere bevidste om FN's verdensmål.
-
Tre-årigt projekt sender ældre folkeskoleelever på kostskole for at give dem en smagsprøve på håndværksfag som kok, smed eller gamedesigner.
-
Søren Schnoor
SkillsDenmark og Efterskoleforeningen vil øge interessen for erhvervsuddannelser ved at rulle konkurrencen Skills Stafetten ud til 29.000 efterskoleelever.
-
Emil Winther
Indsatsen skal tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne, få flere til at gøre deres erhvervsuddannelse færdig og øge elevernes faglige stolthed.
-
Maria Dønvang
Mere end 700 unge i 8. og 9. klasse vil med 'Håndværk på havnen' bygge både sammen med håndværkere fra lokale erhvervsskoler.
-
Ungdomsbyen vil med indsatsen bevidstgøre elever om læringsstrategier og læringsmiljøer samt kvalificere elevernes uddannelsesvalg.
-
Der er mangel på industriteknikere og værktøjsmagere. Indsatsen 'Uddannelsesbro til metalindustrien' vil øge kendskabet og bidrage til meroptag på 50%.
-
Akademiet for Talentfulde Unge Øst starter talentprogram til erhvervsuddannelser med fokus på at styrke kompetencer inden for innovation og entreprenørskab.
-
Kaare Viemose
Projektet Boss Ladies skal få flere piger til at blive håndværkere og teknikere. Brancherne mangler arbejdskraft, og pigerne er en oplagt del af løsningen.
-
Det er ofte dygtige, uddannelsesmotiverede unge, som er mest i tvivl om uddannelsesvalg. 'Unge i praksis' vil inspirere alle elever til at vælge en erhvervsuddannelse.
-
Viden Djurs vil gøre det attraktivt for unge på Djursland at tage en erhvervsuddannelse - bl.a. ved at skaffe praktik- og lærepladser til alle elever.
-
Naturvidenskabernes Hus vil med ’Tektanken i stor skala' inspirere flere unge til at se mulighederne i en erhvervsuddannelse.
-
Erhvervsskolernes ElevOrganisation sætter med rollemodelkorps fokus på erhvervsuddannelserne via ung-til-ung-vejledning i grundskolerne.