Fra fritidsinteresse til faginteresse
Projektet 'Fra fritidsinteresse til faginteresse' vil give Blidstrup Efterskole opdaterede værkstedsfaciliteter og helt nye undervisningsmuligheder
Tietgenfonden støtter to aktiviteter: "Opgradering af værkstedsfaciliteter" og "etablering af flerfagligt workspace", der kan stimulere elevers interesse for håndværksfagene og en faglært uddannelse.
Projektet skal skabe nye undervisningsaktiviteter, som skal give eleverne større læringslyst og nysgerrighed, og vise nye elementer af de håndværksfaglige, IT-faglige og kreative fag.
En udvidet værktøjskasse og effektiviseret undervisningsproces
Projektet har til formål at opgradere efterskolens undervisningsfaciliteter, så interessefagene får nye muligheder for at styrke elevernes interesse og viden inden for de håndværksfaglige, kreative og IT-faglige fag.
Forstander Kristen Gubi Glintborg udtaler:
Projektet bliver et af de største enkeltstående tiltag, der er sket i efterskolens 60-årige historie. I de eksisterende værkstedbygninger opgraderes værkstederne med nyt værktøj og opdateret inventar, og to rum bliver lavet om til et flerfagligt workspace med pc’er, 3D-printer, storformatprintere, scannere, laserskærer og meget mere.
Underviser i linjefaget Håndværk, Thomas Yde, siger om projektet:
De unges interesse skal fanges
At der kan blive mere fokus på arbejdsprocesser og de digitale muligheder fremhæver underviser på linjefaget Kreativt Design, Christine Isaksen, også:
Med realiseringen af projektet er ambitionen, at endnu flere elever end blot eleverne på linjefagene Håndværk og Kreativt Design, skal have muligheden for at få glæde af de nye faciliteter og deltage i helt nye fagtilbud.
Udgangspunktet er fra start, at projektet skal styrke linjefagskvaliteten og der fra sive ud i efterskolens andre fag og inspirere til nye fagaktiviteter og helt nye fag i de kommende år.
Opgraderingen og etableringen af de nye værkstedsfaciliteter forventes færdigt i slutningen af august 2023.
Kort og kontant
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.