Fra fritidsinteresse til faginteresse

Fra fritidsinteresse til faginteresse

Projektet 'Fra fritidsinteresse til faginteresse' vil give Blidstrup Efterskole opdaterede værkstedsfaciliteter og helt nye undervisningsmuligheder

Hvorfor støtter vi

Tietgenfonden støtter to aktiviteter: "Opgradering af værkstedsfaciliteter" og "etablering af flerfagligt workspace", der kan stimulere elevers interesse for håndværksfagene og en faglært uddannelse.

Hvad er formålet

Projektet skal skabe nye undervisningsaktiviteter, som skal give eleverne større læringslyst og nysgerrighed, og vise nye elementer af de håndværksfaglige, IT-faglige og kreative fag.

En udvidet værktøjskasse og effektiviseret undervisningsproces

Projektet har til formål at opgradere efterskolens undervisningsfaciliteter, så interessefagene får nye muligheder for at styrke elevernes interesse og viden inden for de håndværksfaglige, kreative og IT-faglige fag.

Forstander Kristen Gubi Glintborg udtaler:

Med støtten fra Tietgenfonden er vi blevet i stand til at fremskynde vores ønske om at skabe et unikt, kreativt værkstedsmiljø med professionelle faciliteter. Et tiltag, som ligger i lige tråd med den udviklingsproces vi har været i gang med i de sidste år. Med de opgraderede faciliteter bliver vi i stand til at give flere elever oplevelsen af, at deres fritidsinteresse kan blive en levevej.”
...

Projektet bliver et af de største enkeltstående tiltag, der er sket i efterskolens 60-årige historie. I de eksisterende værkstedbygninger opgraderes værkstederne med nyt værktøj og opdateret inventar, og to rum bliver lavet om til et flerfagligt workspace med pc’er, 3D-printer, storformatprintere, scannere, laserskærer og meget mere.

Underviser i linjefaget Håndværk, Thomas Yde, siger om projektet:

Det glæder mig, at vi nu kan tilbyde undervisning, som giver et endnu mere varieret og nutidigt billede af de håndværksmæssige fag. Vi får udvidet værktøjskassen, og effektiviseret undervisningsprocessen, så eleverne får mest muligt ud af tiden i værkstederne. Derudover giver de nye tegne-tekniske faciliteter os mulighed for at arbejde meget mere målrettet i processen fra idé til et færdigt produkt.“
...

De unges interesse skal fanges

At der kan blive mere fokus på arbejdsprocesser og de digitale muligheder fremhæver underviser på linjefaget Kreativt Design, Christine Isaksen, også:

“At vi får et kreativt workspace er virkelig spændende og giver utallige muligheder for kreative udfoldelser. Derved kan vi arbejde med design og processen fra ide til produkt på et helt andet niveau og kvalitet end tidligere. Vi kan tage elevens ide og fx køre ideen igennem en computer, bearbejde den og printe i flere formater, dimensioner og på forskellige materialer, og derved få et fysisk produkt ud.”
...

Med realiseringen af projektet er ambitionen, at endnu flere elever end blot eleverne på linjefagene Håndværk og Kreativt Design, skal have muligheden for at få glæde af de nye faciliteter og deltage i helt nye fagtilbud.

Udgangspunktet er fra start, at projektet skal styrke linjefagskvaliteten og der fra sive ud i efterskolens andre fag og inspirere til nye fagaktiviteter og helt nye fag i de kommende år.

Opgraderingen og etableringen af de nye værkstedsfaciliteter forventes færdigt i slutningen af august 2023.

Projektets aktiviteter

Projektets aktiviteter består af to indsatser:

  • Opgradere værkstedsfaciliteterne
  • Etablering af et flerfagligt workspace
...

Kort og kontant

Projektnavn
Fra fritidsinteresse til faginteresse
Projektejer
Blidstrup Efterskole
Projektperiode
2023
Støttet med
1,3 mio. kr.
Samlet budget
1,8 mio. kr.

Få mere af vide

Kristen Gubi Glintborg
Forstander
Blidstrup Efterskole
3052 4128

Kontakt

Nanna Hølge-Hazelton

Nanna Hølge-Hazelton

Projektkonsulent

Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.

4070 3765

Tilmeld nyhedsbrev

Nyt fra Tietgenfonden i din indbakke

Tietgenfondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor virkelyst og vækst er nøgleord. 
 
Vi fortæller om støttemuligheder, uddelinger, giver gode råd til ansøgere og deler projektfaglig viden. Vi skriver, når vi har relevant nyt.