Kick ud
Med projekt 'Kick ud' vil DGI få 8.600 erhvervsskoleelever på over 40 erhvervsskoler til at bevæge sig mere. Det giver en bedre skoledag viser evalueringer.
Med pilotprojektet blev der udviklet en metode, hvor vi kan se, at det gør en positiv forskel for både elever og lærere, når idræt og bevægelse bliver en del af skoledagen på erhvervsskolerne. Derfor er vi glade for at kunne støtte projektet, så det kan bredes ud på erhvervsskoler i hele landet. Vi håber, projektet kan øge elevernes trivsel og måske endda være med til at sænke frafaldet på erhvervsskolerne.
Målet med 'Kick ud' er at knække to af de udfordringer, mange erhvervsskoler har. Dels at leve op til kravet om, at 45 minutters bevægelse dagligt skal være en del af undervisningen. Dels at få flere elever til at gennemføre deres uddannelse.
Erhvervsskolerne har i en årrække været kendetegnet ved større frafald end andre uddannelsesinstitutioner. Tre år med DGI-projektet KICK har resulteret i seks nye anbefalinger til øget trivsel og bevægelse på erhvervsskoler:
Til ledelsen:
- Fokuser på kompetenceudvikling af faglærere. Flere skoler oplever, at det er svært at få lærerne til at indgå i kompetenceudvikling. Lederen kan med fordel opfordre lærerne til deltagelse eller gøre kurset obligatorisk.
- Prioritér en fast tovholder. En fast tovholder kan enten sidde på skolen eller i kommunen og være kontaktperson mellem idrætsforeninger og skole.
Til lærere:
- Sikr bevægelse udenfor værkstedstimer. Eleverne værdsætter særligt værkstedstimerne, hvor de også ofte bevæger sig i forvejen. Foreningsaktiviteter kan derfor med fordel placeres i andre blokke på skemaet.
- Sørg for aktiv lærerinvolvering til aktiviteterne. Eleverne bliver demotiverede, hvis læreren ikke selv gider at deltage i en aktivitet – tydeliggør dette for læreren og bed dem deltage aktivt.
- Prioriter varieret bevægelse i undervisningen. Eleverne keder sig, hvis deres bevægelse altid består af gåture. Sørg for at lærerne holder sig inspirerede med nye forslag til bevægelse.
- Overvej medbestemmelse – sørg som minimum for rammesætning. Eleverne vil gerne selv vælge idrætter. Som minimum er en forklaring af formålet med idræt et vigtigt element i at sikre motiverede elever.
KICK-projektet afholdte afsluttende læringskonference 20. april 2023. Download materialet her:
- Artikel om projekt KICK
- Evaluering af projektet (hovedrapport)
- Evaluering af projektet (pixi-version)
- PowerPoint fra konferencen
- DGI's ung-til-ung-metodebog
Idræt og bevægelse som en del af undervisningen
Elever på erhvervsskolerne bevæger sig alt for lidt. Og de har dårligere sundhed end unge på andre ungdomsuddannelser. Samtidig går det langsomt for erhvervsskolerne med at leve op til kravet om, at eleverne ligesom i folkeskolen skal have 45 minutters motion og bevægelse dagligt.
Det vil projekt 'Kick ud' ændre på. DGI står bag projektet, der støttes af Tietgenfonden med 4 mio. kr. Projektet skal sættes i gang på 40 erhvervsskoler, hvor lærerne uddannes i at gøre idræt og bevægelse til en del af undervisningen, og over 8.000 erhvervsskoleelever vil få to timers skemalagt idræt om ugen. Her vil eleverne – ofte i foreningernes egne faciliteter og med foreningernes egne instruktører – møde nye og anderledes idrætsaktiviteter.
”På erhvervsskoler er eleverne mindre aktive end på andre ungdomsuddannelser. Det gør vi noget ved nu. Vi ved, at aktive fællesskaber, der får pulsen op og grinet frem, gør en forskel for både den sociale, fysiske og mentale sundhed. Jeg er sikker på, at alle elever får succesoplevelser med projekt 'Kick ud'. Det vil betyde en mere aktiv hverdag og give eleverne lyst og erfaringer, som de tager med sig videre i livet og ud på arbejdspladserne,” siger DGI’s formand Charlotte Bach Thomassen.
Fysisk aktivitet giver bedre skoledag
Når projekt 'Kick ud' sættes i gang på erhvervsskoler over hele landet, så bygger det videre på succesfulde erfaringer fra et pilotprojekt på Roskilde Tekniske Skole og erfaringer fra Aalborg og Aabenraa i 2017-2019.
Her var eleverne frontløbere i det pilotprojekt, der nu skal inspirere erhvervsskoler i hele landet. Tietgenfonden støttede også pilotprojektet med 2,3 mio. kr.
Tilbagemeldingerne fra pilotprojektet viser bl.a.:
- Over 80 % af eleverne oplever, at KICK-forløbet påvirker det sociale fællesskab og sammenhold positivt.
- 2 ud af 5 elever oplever, at KICK-forløbet bidrager positivt til deres faglige udvikling og læring.
- Over halvdelen af eleverne oplever, at KICK-forløbet har givet en bedre relation til deres lærere.
- Der er lavere fravær blandt elever, der er med i KICK-forløbet.
”Med pilotprojektet blev der udviklet en metode, hvor vi kan se, at det gør en positiv forskel for både elever og lærere, når idræt og bevægelse bliver en del af skoledagen på erhvervsskolerne. Derfor er vi glade for at kunne støtte projektet, så det kan bredes ud på erhvervsskoler i hele landet. Vi håber, projektet kan øge elevernes trivsel og måske endda være med til at sænke frafaldet på erhvervsskolerne,” siger Henrik Lehmann Andersen, der er adm. direktør i Tietgenfonden.
Meget mere bevægelse på 40 erhvervsskoler
DGI vil med projekt 'Kick ud' sætte bevægelse på skemaet på 40 erhvervsskoler, så omkring 8.600 elever bliver en del af projektet. Målet er ikke blot at sikre, skolerne lever op til lovens krav om 45 minutters bevægelse dagligt, men i ligeså høj grad at inspirere eleverne til at være mere aktive og styrke fællesskabet.
En bedre og mere varieret skoledag med bevægelse og skemalagte idrætsaktiviteter vil gøre en positiv forskel for elevernes trivsel.
Mere end 10 erhvervsskoler har allerede inden starten på projekt 'Kick ud' meldt sig som interesserede. Projektet bakkes op af EEO, Erhvervsskolernes Elevorganisation og DEG, Danske Erhvervsskoler- og Gymnasier, der er interesseorganisation for alle danske erhvervsskoler.
Kort og kontant
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.