Rollemodel underviser elever

Vejen til en erhvervsuddannelse

Erhvervsskolernes ElevOrganisation sætter med rollemodelkorps fokus på erhvervsuddannelserne via ung-til-ung-vejledning i grundskolerne.

Hvorfor støtter vi

Vi håber, at flere unge og forældre får øjnene op for erhvervsuddannelsernes mange tilbud. Vi har som samfund brug for mangfoldighed både i uddannelserne og i uddannelsesvalget, og Danmark kan komme til at stå over for en stor udfordring, hvis ikke flere unge vælger en erhvervsuddannelse.

Hvad er formålet

Erhvervsskolernes ElevOrganisation vil med rollemodelkorpset sætte fokus på erhvervsuddannelserne via ung-til-ung-vejledning i grundskolerne. Udskolingseleverne skal gøres opmærksomme på udbuddet af uddannelser og se, at erhvervsuddannelserne også er en attraktiv uddannelsesvej, som både kan lede til job, iværksætteri og videreuddannelse. 

Viden og læring fra projektet

Evaluering oktober 2021: Rollemodeller får flere elever til at overveje en erhvervsuddannelse.  Når Erhvervsskolernes ElevOrganisations rollemodelkorps besøger 10.000 elever årligt, er der 600 nye, der efterfølgende vil overveje en erhvervsuddannelse. Det fastslår Rambøll i en evalueringsrapport.  Derudover får rollemodellerne også selv et stort udbytte af projektet.

Attraktive uddannelsesveje

Bag rollemodelkorpset står Erhvervsskolernes ElevOrganisation som med støtte fra Tietgenfonden vil sætte fokus på erhvervsuddannelserne via ung-til-ung-vejledning i grundskolerne.

"Vi gør udskolingseleverne opmærksomme på udbuddet af uddannelser og vil vise, at erhvervsuddannelserne også er en attraktiv uddannelsesvej, som både kan lede til job, iværksætteri og videreuddannelse. Mange unge er slet ikke opmærksomme på de mange muligheder. For eksempel, at man får løn under uddannelsen og at man har mulighed for at blive selvstændig i en ung alder," siger Helene Glundholt, formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation og selv ved at uddanne sig til grafisk tekniker.

Tietgenfonden har særligt fokus på at øge attraktionsværdien og prestigen af de danske erhvervsuddannelser.

"Vi håber, at flere unge og forældre får øjnene op for erhvervsuddannelsernes mange tilbud. Vi har som samfund brug for mangfoldighed både i uddannelserne og i uddannelsesvalget, og Danmark kan komme til at stå over for en stor udfordring, hvis ikke flere unge vælger en erhvervsuddannelse,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Tietgenfonden, som støtter gode liv.

Trods udsigt til beskæftigelse og efterspørgsel på faglært arbejdskraft, er der nedgang i optaget på erhvervsuddannelserne.

Erhvervsskolernes Elevorganisation har fået støttet til projektet i to omgange. Først 2,6 mio. kr. til at starte projektet i 2017-2020 og efterfølgende 440.000 kr. til videreførelse af projektet i 2020-2022. 

Rollemodel med topkarakterer

Unge rollemodeller indtager i stort tal folkeskoler landet over for at fortælle om deres egne erfaringer med nogle af de 107 faguddannelser, man kan tage herhjemme. 

En af rollemodellerne er Casper Steppat, der er ved at uddanne sig til VVS'er og energispecialist. Med en studentereksamen og et gennemsnit på 11,3 er han med til at punktere myten, om at håndværksuddannelser kun er for unge, der ikke kan klare sig i gymnasiet. Han kan bare ikke se sig selv på et kontor, men vil ud og bruge sine hænder på noget håndgribeligt.

"Mine 2. gradsligninger giver mening, fordi jeg skal bruge dem til at finde ud af, hvor stor en radiator skal være. Jeg tror rigtig mange unge har svært ved at se formålet med det, de lærer i skolen, men på faguddannelserne kobler vi hele tiden teori og praksis."

Arbejdsmarkedet tørster efter folk som Casper. Der ér arbejde at få inden for byggesektoren, og modsat den almindelige opfattelse kan man godt regne med at få en praktikplads. Og der er andre oplagte fordele.

"Min bror er tømrerlærling og lige fyldt 18. Han kører allerede rundt i egen firmabil. Og når jeg selv er færdiguddannet har jeg mulighed for at tage til Norge og arbejde til, hvad der svarer til direktørløn, fordi efterspørgslen efter energispecialister er så stor deroppe," fortæller Casper Steppat, der også møder fordommene, når han fortæller om sin uddannelse:

Man falder lige et par point i agtelse, og folk spørger typisk: Hvorfor, du fik jo gode karakterer? Og så har de som regel lige en vandhane, de skal have fixet"
...

De unge rollemodeller indleder en charmeoffensiv, som bringer dem ud på hundredvis af folkeskoler over hele landet for at give en førstehåndsberetning om, hvordan det er at uddanne sig til frontline pc-supporter, fotograf og flymekaniker.

Kort og kontant

Projektnavn
Vejen til en erhvervsuddannelse
Projektejer
Erhvervsskolernes Elevorganisation
Projektperiode
2020-2022
Støttet med
440.000 kr.
Samlet budget
4,6 mio. kr.

Få mere af vide

Rasmus Volf
Sekretariatsleder
Erhvervsskolernes Elevorganisation
25100040

Kontakt

Nanna Hølge-Hazelton

Nanna Hølge-Hazelton

Projektkonsulent

Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.

4070 3765

Tilmeld nyhedsbrev

Nyt fra Tietgenfonden i din indbakke

Tietgenfondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor virkelyst og vækst er nøgleord. 
 
Vi fortæller om støttemuligheder, uddelinger, giver gode råd til ansøgere og deler projektfaglig viden. Vi skriver, når vi har relevant nyt.