Erhvervsuddannelser – er det noget for mig?
Ungdomsbyen vil med indsatsen bevidstgøre elever om læringsstrategier og læringsmiljøer samt kvalificere elevernes uddannelsesvalg.
Vi har i 2017-2019 fokus på styrkelse af faglighed og studiemiljø på erhvervsuddannelser ved hjælp af initiativer, der bl.a. stimulerer interessen for at søge ind på erhvervsuddannelser og bidrager til gode praktikforløb i virksomheder.
Ungdomsbyen vil med 'Erhvervsuddannelser – er det noget for mig?' gennem praksisfaglig undervisning bevidstgøre eleverne om, hvilke læringsstrategier og læringsmiljøer, der bedst matcher deres interesser og kompetencer samt kvalificere deres uddannelsesvalg ved at give dem, deres forældre og lærere større viden om erhvervsuddannelsernes indhold og muligheder.
Indblik i uddannelsesmuligheder
Kun 20 procent af de unge, der forlod folkeskolen i sommeren 2018, har valgt at søge optagelse på en erhvervsuddannelse. Samtidig forventes en mangel på 72.000 med en faglært uddannelse i 2025.
Der er derfor brug for en markant indsats, der giver elever i grundskolernes 7.-8. klasser, deres forældre og lærere et grundigere og virkelighedsnært indblik i de mange muligheder erhvervsuddannelserne rummer, før eleverne i 9. klasse skal træffe deres uddannelsesvalg.
Ungdomsbyen har grebet udfordringen og udbyder med 1,7 mio. kr. i støtte fra Tietgenfonden et nyt brobygningstilbud, der involverer erhvervsuddannelserne og erhvervslivet i at give udskolingselever et mere nuanceret udgangspunkt for at træffe et uddannelsesvalg.
I skoleårene 2018/19 og 2019/20 tilbydes ca. 1500 elever nærkontakt med flere erhvervsuddannelsesretninger inden for byggebranchen og forretningsbranchen i de ugelange undervisningsforløb med titlerne ”Sammen bygger vi fremtiden” og ” Sammen handler vi på fremtiden”
Projektets læringsperspektiv
Ungdomsbyen arbejder ud fra målsætningen om at trække virkeligheden ind i skolen og skolen ud i virkeligheden. For at imødekomme elevernes forskellige læringspræferencer kombineres praktisk/kropslige aktiviteter med teoretiske opgaver og samarbejdsøvelser.
Målet er gennem kurserne at skabe et mere nuanceret billede af de muligheder en erhvervsuddannelse kan give eleverne og give dem en forståelse for, hvilke læringsformer de bedst udvikles og trives med. Projektet understøtter elevernes praksisfaglighed ved at deres viden og kompetencer bringes i spil i forhold til at løse konkrete virkelighedsnære opgaver.
Projektets mål er at tilbyde eleverne transformativ læring, som muliggør ændringer i elevernes referencerammer, meningsperspektiver, forståelsesvaner og tankeformer om valget af ungdomsuddannelse efter grundskolen.
Forældrene er vigtige
Forældrene – og ikke mindst mor – er vigtige rådgivere, når de unge skal træffe valg. Derfor arbejdes i projektet sammen med flere samarbejdspartnere på at involvere forældrene.
Når semestrets hold alle har bygget deres drømme hushjørner eller udformet deres strategi for etablering af en virksomhed, inviteres forældrene til en aften på erhvervsskolen. Her præsenteres elevernes produkter, og de bedømmes ud fra en række kriterier.
Samtidig er der lejlighed til at forældrene kan møde læringsmiljøet på erhvervsskolen, tale med undervisere og dermed få større viden om mulighederne på en erhvervsuddannelse.
Klassens lærere er vigtige
Vi ved også, at klassens lærere spiller en vigtig rolle i forbindelse med rådgivning, når de unge skal træffe deres uddannelsesvalg. Samtidig er lærerne ansvarlige for undervisningen i faget ” uddannelse og job”.
Men lærerne mangler ofte tilstrækkelige forudsætninger til at kunne varetage denne undervisning og rådgivning, da de fleste lærere ikke har mødt en erhvervsskole under deres uddannelse, mens alle har mødt en gymnasial uddannelse.
Derfor er det et vigtigt mål i projektet, at lærere fra klassen deltager i hele forløbet, og derved er på efteruddannelse samtidig med at de deltager i elevernes undervisning.
Kort og kontant
Få mere af vide
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.