Fra talent til faglært
Hotel- og restaurationsbranchen kæmper for at få flere unge igennem erhvervsuddannelserne. Dette sker bl.a. igennem projektet 'Fra talent til faglært', hvor eleverne får hjælp til at gennemføre deres uddannelse af unge mentorer.
Tietgenfonden støtter projektet, da det vil være med til at fastholde elever på erhvervsuddannelserne. Derudover er projektet nytænkende ift. brugen af unge mentorer, hvilket fonden tror vil resultere i, at eleverne får den støtte, som de har brug for igennem uddannelsesperioden.
Formålet med projektet er at reducere frafaldsprocenten i elevens første praktikperiode med 5%, og dermed vil projektet bidrage til at øge andelen af faglærte i branchen på sigt.
En målrettet mentorordning
Danmark kommer til at mangle dygtige faglærte i fremtiden, og det rammer blandt andet virksomhederne i hotel- og restaurationsbranchen. Derfor er HORESTA, 3F Privat Service samt Hotel og Restauration gået sammen om projektet ”Fra talent til faglært”, som har til formål at mindske frafaldet på 30 % på erhvervets uddannelser. Det sker ved en målrettet mentorordning, hvor nyuddannede faglærte fra branchen fastholder de unges motivation gennem første praktikforløb.
”Det er et nyt tiltag at bruge unge mentorer i målet om at fastholde elever, og i Tietgenfonden glæder vi os derfor til at se, hvilken læring projektet kan bidrage med. Der er ingen tvivl om, at med en ung-til-ung-mentorordning vil eleverne få en støtte og opmuntring gennem selve praktikforløbet, som kun kan gøre uddannelsen endnu mere attraktiv og tryg,” siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Tietgenfonden , som støtter projektet med 2,2 millioner kroner over en toårig periode.
Projektet skaber rammerne for et unge-netværk, hvor dialogen mellem mentor og mentees er i øjenhøjde, og hvor praktikforløbets forskellige oplevelser drøftes, diskuteres og holdes op mod andre unges erfaringer. Dermed understøtter og fastholder mentorerne, der har været gennem samme uddannelse, eleverne i deres uddannelsesvalg.
Projektet bygger videre på tidligere tiltag
HORESTA, 3F Privat Service samt Hotel og Restauration har kørt brandingkampagnen ”Hospitality Career”, hvis formål har været at trække flere unge til branchen. Kampagnen, der er blevet set over tre millioner gange, har haft stor succes med at bruge unge ambassadører til at fortælle om deres liv og hverdag i branchens virksomheder. Denne tilgang videreføres og udvides i 'Fra talent til faglært'
En af de unge ambassadører, som har været med fra kampagnens start, og som har påtaget sig opgaven som mentor, er Malte Strunge fra Hotel Koldingfjord.
Forhandlingssekretær fra 3F Privat Service, Hotel og Restauration, John Frederiksen, glæder sig over, at organisationerne kan bygge videre på det gode samarbejde om unge og uddannelse.
”Vi har et erhverv med et hav af muligheder. Det er derfor vigtigt, at vi fastholder de unge, som har tilvalgt vores branche. Kun på den måde kan vi sikre en helt ny generation af faglærte til branchens virksomheder,” siger John Frederiksen.
Han bakkes op af HORESTAs formand, Jens Zimmer Christensen.
”Erhvervet står midt i sin største krise nogensinde, men det betyder ikke, at vi må slukke det lange lys på bilen. Der kommer en tid efter corona, og der har vi også brug for ildsjæle og passionerede håndværkere, som står klar til at byde gæsterne velkommen med en faglighed, der er i top. Turisme- og oplevelseserhvervet er ”people business”, og vi lever af at skabe oplevelser, som folk aldrig glemmer, men det kommer ikke af sig selv. Det kræver uddannelse og motiverede unge, og de to ting kombinerer dette projekt,” fortæller Jens Zimmer Christensen.
Kort og kontant
Få mere af vide
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.