Fra grundskole til fremtidens business
Projektet vil udvikle en række læringsforløb for folkeskoleelever, som skal vise, hvad man kan komme til at arbejde med, når man vælger en eud eller en eux business. I læringsforløbene vil der være fokus på at inddrage teknologi, digitale kompetencer og bæredygtighed.
Hvis ikke de unge uddanner sig inden for kontor, handel og detail, så kommer samfundet nemlig til at mangle faglært arbejdskraft. Derfor er det vigtigt at vise de unge de mange muligheder der kommer ved at uddanne sig inden for de områder. F.eks. sociale medier, videoproduktion, udvikling af hjemmesider og apps, anvendelsen af robotter og virtual reality (VR).
I læringsforløbene vil der være fokus på at inddrage teknologi, digitale kompetencer og bæredygtighed. Alle områder, som fylder meget i de brancher, der uddannes til.
Større kendskab til merkantile erhvervsuddannelser
For en elev i 7. klasse vil et fremtidigt job, hvor man skal styre en virksomheds SoMe-konti eller udvikle en ny app eller hjemmeside måske lyde mere interessant end en uddannelse inden for kontor, handel og detail.
At det i virkeligheden er to sider af samme sag er ukendt for mange.
Det er baggrunden for, at EUD- og EUX-business uddannelserne på Campus Vejle, Tietgenskolen i Odense og Viden Djurs i Grenå er gået sammen om et 3-årigt projekt, som skal tiltrække flere unge til de merkantile erhvervsuddannelser.
Behov for faglært arbejdskraft
Projektet støttes af Tietgenfonden med 3,2 mio. kroner, og for fonden er det vigtigt, at eleverne får mulighed for at gøre deres egne erfaringer.
De tre business-uddannelser vil udvikle en række læringsforløb for folkeskoleelever, som skal vise, hvad man kan komme til at arbejde med, når man vælger en uddannelse inden for kontor, handel og detail. Inden for alle tre områder kommer samfundet til at mangle faglært arbejdskraft, hvis ikke flere uddanner sig.
I læringsforløbene vil der være fokus på at inddrage teknologi, digitale kompetencer og bæredygtighed. Områder som fylder meget i de brancher, der uddannes til. Konkret vil folkeskoleeleverne eksempelvis blive præsenteret for, hvordan man anvender sociale medier, videoproduktion, udvikling af hjemmesider og apps, anvendelsen af robotter og virtual reality (VR).
Læringsforløbene skal udvikles i et samarbejde mellem folkeskoler og erhvervsskoler for at sikre, at læringsforløbene er med til at opfylde nogle læringsmål fra grundskolen, samtidig med at lærerne fra folkeskolen også bliver mere bevidste om, hvad en merkantil erhvervsuddannelse har at byde på.
Læringsforløbene udbydes til elever i folkeskolens mellemtrin samt 7. og 8. klassetrin.
Kort og kontant
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.