Styrkelse af faglig stolthed i erhvervsuddannelser
Projektet omsætter eksisterende viden om, hvad der giver faglig stolthed i erhvervsuddannelserne til et praksisnært fokus på, hvordan denne viden kan forankres gennem konkrete indsatser som f.eks. mestringsoplevelser, synliggørelse af læring, anerkendelse og inspirerende rammer.
Tietgenfonden støtter projektet, fordi det har fokus på at øge den faglige stolthed blandt elever på erhvervsuddannelser. Desuden bygges der videre på viden om, hvad der skaber faglig stolthed, og denne viden omsættes i praksis i konkrete handlinger.
Projektets formål er at udvikle og formidle et koncept for, hvordan erhvervsskoler kan implementere forskningsbaseret viden om faglig stolthed.
Styrke den faglige stolthed
Projektet er et samarbejde mellem Københavns Professionshøjskole (KP), VIA University College og fire erhvervsskoler: Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Syddansk Erhvervsskole og Mercantec.
Projektets overordnede mål er at understøtte og udvikle den faglige stolthed hos elever i erhvervsuddannelserne samt medvirke til forøgelse af den samfundsmæssige respekt for arbejdet med det gode håndværk i erhvervsuddannelserne.
Konkret vil de fire erhvervsskoler udvikle og gennemføre forløb i undervisningen, som styrker elevernes faglige stolthed. Desuden vil nogle af skolerne arbejde med faglig stolthed i brobygningsforløb for elever fra folkeskolens 9-10. klasse. VIA og KP deltager i udviklingen af forløbene og forsker i, hvordan man kan implementere og forankre faglig stolthed på en erhvervsskole.
Omsætte viden til konkrete handlinger
Projektet bygger på viden, der tidligere er blevet skabt via to forsknings- og udviklingsprojekter om faglig stolthed i erhvervsuddannelserne - gennemført på Københavns Professionshøjskole (KP) og VIA University College (VIA). Projektet udvikles i samarbejde mellem VIA og KP og fire erhvervsskoler, som med afsæt i den enkelte skoles behov og kapacitet skal udvikle den pædagogiske praksis og faglige kvalitet.
Projektet omsætter eksisterende viden om, hvad der giver faglig stolthed i erhvervsuddannelserne til et praksisnært fokus på, hvordan denne viden kan forankres gennem konkrete indsatser som f.eks. mestringsoplevelser, synliggørelse af læring, anerkendelse og inspirerende rammer.
Projektet munder ud i en praksisnær forankringsmodel, som andre erhvervsskoler efterfølgende direkte kan benytte til at styrke den faglige stolthed.
Ambitionen er, at indsatserne forankres i den enkelte skoles praksis gennem den kapacitetsopbygning, der sker i løbet af projektet.
Kort og kontant
Få mere af vide
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.