Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelser
Indsatsen skal tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne, få flere til at gøre deres erhvervsuddannelse færdig og øge elevernes faglige stolthed.
I Tietgenfonden ser vi det som vigtigt at bakke op om op et projekt, der vil forbedre studiemiljøet, øge fagligheden og fremme den faglige stolthed blandt eleverne på de danske erhvervsskole. Det handler blandt andet om at styrke kendskabet til og prestigen af erhvervsuddannelserne.
Projektet med titlen ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’ løber over de næste halvandet år med 2,6 millioner kroner i støtte fra Tietgenfonden. Projektet vil involvere ca. 600 erhvervsskoleelever og -lærere på uddannelser til eksempelvist murer, tømrer, smed, mekaniker, maler, kok, gartner, sosu-assistent, frisør samt erhvervsuddannelser på kontor- og butiksområdet.
Faglig stolthed i hovedsædet
Et nyt projekt skal tiltrække flere unge til landets erhvervsuddannelser, få flere til at gøre deres erhvervsuddannelse færdig og øge den faglige stolthed hos erhvervsskoleeleverne.
Projektet med titlen ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’ er gået i luften 1. april og løber over de næste halvandet år med 2,6 millioner kroner i støtte fra Tietgenfonden.
Det er professionshøjskolen VIA University College, der står i spidsen for projektet i et tæt samarbejde med organisationen Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) samt 15 erhvervsskoler i hele landet. Projektet vil involvere ca. 600 erhvervsskoleelever og -lærere på uddannelser til eksempelvist murer, tømrer, smed, mekaniker, maler, kok, gartner, sosu-assistent, frisør samt erhvervsuddannelser på kontor- og butiksområdet.
Øget motivation, faglig fordybelse og aktivitet
VIA, DEG og de 15 involverede erhvervsskoler skal i samarbejde udvikle undervisningsforløb, der virker ekstra attraktive og spændende på erhvervsskoleelever.
”Intentionen er at styrke erhvervsskoleelevernes faglige stolthed gennem undervisningsforløb, hvor de er aktive og fordyber sig fagligt og på den måde bliver udfordret og er med til at udvikle deres fag. Og læreprocesserne skal understøttes af IT og give eleverne gode muligheder for at innovere, producere og skabe. Det vil samlet set hjælpe til at motivere og fastholde eleverne på erhvervsskolerne,” påpeger lektor og projektleder Jeppe Egendal fra VIA University College.
Han har selv tidligere undervist erhvervsskoleelever og vurderer, at projektet vil forbedre erhvervsskolernes image og dermed tiltrække flere unge til uddannelserne på landets tekniske skoler, handelsskoler, landbrugsskoler og SOSU-skoler.
Arbejdsmarkedet mangler 70.000 faglærte
Projektet understøtter de politiske ambitioner om at få flere unge til at søge ind på erhvervsskolerne, at udfordre eleverne til at blive så dygtige som muligt og at få flere til at gennemføre en erhvervsuddannelse.
Målene hænger sammen med, at der ifølge prognoserne vil mangle 70.000 faglærte i Danmark i 2025.
Konkret vil projektet med fokus på at styrke den faglige stolthed skabe ny viden om, hvordan undervisningen fremover kan tilrettelægges på erhvervsskolerne for at være mest inspirerende for eleverne og relevant i forhold til samfundets kompetencebehov. Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG) glæder sig over, at Tietgenfonden med sin økonomiske bevilling gør det muligt at realisere projektet.
Direktør Lars Kunov fra DEG understreger, at projektet er top relevant for både eleverne, lærerne og de danske virksomheder.
”Det er vigtigt, at eleverne på erhvervsuddannelserne kommer til at opleve faglig stolthed og bliver gode til at fordybe sig. Og det er vigtigt, at vi får uddannet flere faglærte til fremtidens arbejdsmarked. Derfor er det her et projekt, der er behov for. Et ekstra plus er, projektet sætter stærkt fokus på digital understøttelse af elevernes læring og på at tage udgangspunkt i elevernes motivation og faglige udvikling,” pointerer Lars Kunov.
Eleverne er i centrum
VIA og DEG vil over det næste års tid samarbejde med erhvervsskoler om at udvikle og afprøve nye undervisningsforløb. Senere vil de nye undervisningsforløb blive gjort til koncepter og blive lagt online på en hjemmeside, så alle landets erhvervsskoler kan anvende den nye undervisning og altså få gavn af projektets erfaringer, resultater og nyudviklede undervisningsforløb.
”I projektet vil erhvervsskoleeleverne hele tiden være i centrum, og eleverne på de 15 involverede erhvervsskoler vi løbende blive interviewet om, hvordan de oplever de nyudviklede undervisningsforløb, så vi sikrer, at undervisningen motiverer, som den skal. Ligeledes vil VIA som led i projektet kompetenceudvikle erhvervsskolelærere til at stå i spidsen for nye undervisningsforløb,” forklarer lektor og projektleder Jeppe Egendal fra VIA University College. Han tilføjer, at der lige nu er ved at blive indgået aftaler med de tekniske skoler, handelsskoler, landbrugsskoler og SOSU-skoler over hele landet, som skal deltage i projektet ’Faglig stolthed og aktive elever i erhvervsuddannelserne’.
Vigtigt med godt studiemiljø og høj prestige
Hos Tietgenfonden fortæller administrerende direktør Henrik Lehmann Andersen, at fonden støtter projektet for at styrke kendskabet til og prestigen af erhvervsuddannelserne.
”I Tietgenfonden ser vi det som vigtigt at bakke op om op et projekt, der vil forbedre studiemiljøet, øge fagligheden og fremme den faglige stolthed blandt eleverne på de danske erhvervsskoler,” fremhæver Henrik Lehmann Andersen.
I forvejen afvikler erhvervsskolerne hvert år DM i Skills for at vise folkeskoleelever – og omverdenen i øvrigt – hvad talentfulde unge fra erhvervsskolerne kan inden for deres fag, og hvad der er af forskellige og spændende uddannelser på erhvervsskolerne.
Kort og kontant
Få mere af vide
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.