Transportbranchen i en ny tid
Transporterhvervets Uddannelser giver transportbrachen en imageændring og gør transportuddannelserne til et attraktivt valg.
Tietgenfonden støtter projektet "Transportbranchen i en ny tid", da transportbranchen er en vigtig del af et velfungererende samfund. Derfor er det vigtigt, at flere unge får øjnene op for branchens mange attraktive uddannelser og bidrager til, at Danmark kan holde hjulene kørende i samfundet.
Formålet med projektet er at gøre transportuddannelserne til et attraktivt valg for de unge. På denne måde ville man i fremtiden få flere til at vælge at læse og fuldføre en transportuddannelse.
Transportbranchen er uundværlig
Transporterhvervets Uddannelser (TUR) kæmper for at fortælle omverden, hvor vigtige TURs erhvervsuddannelser er for det danske samfund.
COVID-19 har i den grad vist, at transportbranchen er et uundværligt erhverv for samfundet. Mens det meste af landet var lukket ned, arbejdede branchen fortsat på normal vis – om end på højtryk og med endnu mere fokus på sikkerhed. Branchen sørgede for at holde Danmark i gang på trods af Coronakrisen.
Med projektet ’Transportbranchen i en ny tid’ styrker TUR fortællingen om transportbranchen og gør transportuddannelserne til et attraktivt valg, som andre ser på med respekt både under og efter uddannelsen.
Fokus på faglig stolthed
Tietgenfonden har fokus på erhvervsuddannelser og vil gerne medvirke til at øge interessen for uddannelserne og den faglige stolthed. Derfor har de valgt at støtte med 2 millioner kroner til projektet.
”Coronakrisen har klargjort, hvor vigtig transportbranchen er for os alle i det danske samfund. Ikke mindst sørger brancherne inden for bl.a. lager- og godsområdet for, at vi alle kan få de varer, som vi skal bruge. Det er vigtigt, at flere unge får øjnene op for branchens mange attraktive uddannelser og bidrager til, at vi kan holde hjulene kørende i samfundet, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Tietgenfonden, som støtter det gode liv.
Kendskab til branchen skal udbredes
Hver af TURs erhvervsuddannelser løfter en uundværlig opgave for samfundet, hvilket blandt andet ses, når ambulancebehandlere rykker ud ved akut behov for redning eller behandling. Eller når lageroperatører, lufthavnsoperatør samt havne- og terminalarbejdere sørger for at laste og sortere varer, som ekspederes videre til chauffører, der leverer varerne til butikker, så hylderne aldrig er tomme. Mens buschauffører og togklargørere er med til at sikre et trygt, offentligt transportsystem for passagerer.
Det er med sådanne budskaber, at kendskabet til og presigen om transporterhvervet stiger. Dette sker igennem en kampagne, som TUR udvikler i samarbejde med kommunikationsbureauet MUST. Formålet er at repositionere TURs uddannelser som et attraktivt uddannelsestilbud med gode jobmuligheder, og dermed stimulere interessen for at søge ind på TURs erhvervsuddannelser.
Projektet sigter ikke alene mod en imageændring af transportbranchen, hvor branchen anerkendes for den vigtighed, den udgør for det danske samfund, men skal også trække tråde til at fremme den historiske bevidsthed om transporterhvervet, og den rolle transporterhvervet har spillet – og i fremtiden vil spille i det danske samfund.
Kort og kontant
Få mere af vide
Kontakt
Nanna Hølge-Hazelton
Rådgivning om støttemuligheder og opfølgning på uddelinger.