Sådan behandler vi ansøgninger

I Tietgenfonden arbejder vi for at fremme virkelyst og vækst. Læs her, hvordan vi i administrationen behandler ansøgninger: Fra første dialog til afslutning af det støttede projekt.

Dialog og vejledning

Vi er i løbende dialog med interessenter inden for fondens støtteområde for at opdyrke, initiere og udvikle projekter, som kan bidrage til at skabe virkelyst og vækst.

Ansøgers forarbejde er vigtigt, da det er med til at sikre en effektiv behandling af ansøgningen i administrationen. Men før I skriver jeres ansøgning, anbefaler vi, at I kontakter os telefonisk vedrørende projektet, så I sikrer jer, at jeres projekt falder inden for vores støtteområder. Herefter kan der evt. indledes dialog om projektet.

Alle uddelinger besluttes af fondens bestyrelse. Administrationen indstiller projekter til bestyrelsen på baggrund af modtagne ansøgninger.

Ansøgningsprocessen

Når den indledende projektdialog er afsluttet, kan I sende jeres ansøgning via vores elektroniske ansøgningsskema, hvor I kan downloade en kvittering efter indsendelse og følge sagens udvikling.

Administrationen udarbejder dernæst en projektfaglig forelæggelse til bestyrelsen som beslutningsgrundlag.

På mindst fire årlige ordinære bestyrelsesmøder træffer bestyrelsen afgørelse i alle uddelingssager og andre spørgsmål for fonden, hvorefter alle ansøgere modtager et skriftligt svar - enten et uddelingsbrev eller et afslag.

Vi behandler løbende ansøgninger, og der er ikke fastlagte frister for ansøgning om støtte til projekter. Vi har 4-6 måneders behandlingstid og støtter ikke aktiviteter, der er igangsat eller afviklet, før ansøgningen er behandlet.

Søg støtte

Støttede ansøgninger

Ansøger modtager et uddelingsbrev, hvis bestyrelsen beslutter sig for at imødekomme ansøgningen. Brevet indeholder informationer om det støttede beløb samt betingelser for uddelingen.

For større uddelinger skal projektejer indsende planer for projektets milepæle, udbetalinger og kommunikation til fondens godkendelse.

Administrationen følger projektet til dørs med fokus på projektforløb, økonomi og kommunikation. Målet er at sikre, at projekterne realiseres som ansøgt.

Vi udtager løbende projekter til stikprøvekontrol.

Ansøgeranalyse

Vigtigste pointer fra ansøgeranalyser i 2021:

  • Det opleves generelt som nemt at søge støtte hos Tietgenfonden (score på 4,0 ud af 5).
  • Tietgenfonden opleves i høj grad som en attraktiv samarbejdspartner (4,7 ud af 5).
...

Nøgleinteressenter og samarbejdspartnere

Tietgenfonden tilstræber, at uddelinger er drevet af og afspejler efterspørgsel og tendenser i samfundet. For at øge sin viden og orientere sig bedst muligt, søger fonden løbende indsigt fra en bred række af interessenter.

Nøgleinteressenterne er eksempelvis skoler og uddannelsesinstitutioner, interesseorganisationer, NGO’er, vidensinstitutioner, kommuner, regioner, styrelser og andre fonde. Desuden er fondens støttemodtagere over hele landet en vigtig kilde til viden og læring.

Administrationsaftale

Tietgenfonden har ikke ansat medarbejdere.

Alle opgaver løses gennem en administrationsaftale med Nordea-fonden.

Nordea-fonden har dedikeret en håndfuld medarbejdere til administration af Tietgenfondens opgaver.

...

Tilmeld nyhedsbrev

Nyt fra Tietgenfonden i din indbakke

Tietgenfondens nyhedsbrev er til alle, der arbejder med projekter, hvor virkelyst og vækst er nøgleord. 
 
Vi fortæller om støttemuligheder, uddelinger, giver gode råd til ansøgere og deler projektfaglig viden. Vi skriver, når vi har relevant nyt.